Met zijn achttien jaar, vers uit Monnickendam, zit Wouter Hoonakker voor me in een leuk café in Amsterdam. Fotograaf Laura Bakker zit naast me haar camera voor te bereiden en onze koffie wordt voor ons neergezet.

Ik ken Wouter al een jaar of zes via school en heb zijn groeiende talent en werk een beetje kunnen volgen. Wouter is namelijk sinds januari 2016 eigenaar van Woutermedia, een bedrijf dat zich richt op het maken van filmpjes, foto’s en websites. Bedrijven – bijvoorbeeld een beurs, evenement of locatie – kunnen voor een bepaald bedrag bij hem terecht.

Hiervoor bouwde hij vooral sites. Een paar jaar terug was hij niet tevreden met de site van het schoolrooster, het was onoverzichtelijk en te ingewikkeld volgens Wouter. Hij dacht dat het wel beter kon en begon met het bouwen van een nieuwe site. Dat ging niet zomaar natuurlijk. “Je loopt tegen heel veel problemen aan die je één voor één probeert op te lossen. Ik had een code gedownload en die paste ik aan zoals ik het wilde hebben. Hoe meer ik veranderde, hoe meer ik leerde, maar ik vond het  vooral erg leuk om te doen en uiteindelijk werd de site veel gebruikt door verschillende klassen van de school.” Daarnaast begon hij met een GoPro, een kleine videocamera voor actiefilmpjes, op vakantie te filmen. In die filmpjes begon hij al te knippen en met muziek te werken.

Uiteindelijk kocht Wouter een nieuwe GoPro die in HD kon filmen en een nieuw editprogramma. Hij begon steeds meer te maken en te filmen. Dit vond hij zo leuk dat hij een professionele camera  kocht en daarmee begon te experimenteren. Hij kreeg kleine opdrachten, maar niets bijzonders. Hij werkte toen ook in een pizzeria en van dat verdiende geld heeft hij een drone gekocht. Toen was het helemaal niet zo normaal om met een drone rond te vliegen en zo zette hij een nieuw perspectief neer. Mensen merkten dit op en vroegen hem voor bedrijfsopdrachten. Dat aantal groeide en daarom heeft hij zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. “Het begon als een hobby, maar is nu mijn werk.” In het begin van 2016 maakte hij een foto van Zuiderwoude met zijn drone en stuurde hij naar de NOS. Die foto gebruikten ze in het zes- en achtuurjournaal met zijn naam eronder. Dat zette hij op Facebook en zijn pagina ontplofte. Op Twitter tweette ook de eindredacteur van het NRC over de foto. “Dat was zo gaaf om hem daarover te horen en Gerrit Hiemstra te zien presenteren met iets wat ik gemaakt heb.”

Het is wel hard werken. “Je moet het wel leuk vinden en er aanleg voor hebben. Er gaat veel tijd in zitten dus je moet het wel echt willen.” Op de vraag of hij het een voordeel vond dat hij al zo jong is begonnen zei hij dat hij het wel vond meevallen. “Dat je jong bent is geen garantie voor succes, maar van de fouten die ik heb gemaakt heb ik nu al van geleerd en die ga ik niet nog een keer maken.”

Sinds september studeert hij Communication & Multimedia Design aan de HvA waar hij veel van leert en veel uithaalt voor zijn bedrijf. Hij hoopt dat hij in de toekomst meer gaat reizen voor zijn opdrachten, het liefst voor grote bedrijven met een bepaald budget. Hij heeft ook een filmpje gemaakt voor Licor Cuarenta Y Tres waar hij naar Spanje voor mocht. Zulke creatieve klussen vindt Wouter het leukst.

Hij heeft ook nog tips voor jonge ondernemers: “Zorg ervoor dat je honderd procent tevreden bent met wat je aflevert en verdiep je in marketingstrategieën. Bijna al mijn opdrachten krijg ik door social media en het is belangrijk dat je dat bijhoudt.” Dus van jonge websitebouwer naar succesvol eigenaar van een eigen bedrijf. Het kan zeker, maar het gaat niet zomaar.

www.woutermedia.nl