Op een zonnige maandagmiddag ontmoet ik samen met onze fotograaf Edward, Kim Schilte. De drijfveer achter de brand  ‘Life of Pie Amsterdam’. Een secret bakery om geweldige taarten vandaan te halen. Ze kenmerken zich met een hele eigen stijl, die ze sinds de geboorte van het bedrijf in januari 26.000 Instagramvolgers heeft opgeleverd. Kim specialiseert zich in foodstyling en houdt zich bezig met hoe Life of Pie in de markt overkomt en waar het heen moet gaan. Lauren houdt zich vooral bezig met het bakken zelf. Zij heeft een patissieropleiding gedaan in Londen en is continu ontwerpen en recepten aan het verzinnen.

Lauren en Kim wilden graag iets samen doen om hun brood mee te verdienen en hadden veel ideeën, die totaal niet lijken op wat Life of Pie Amsterdam nu is. Ze begonnen niet met een uitgebreid businessplan, maar met twee taarten afgelopen kerst, die promootten op Facebook. De orders voor de kerst kwamen binnen, en ook gelijk voor januari en februari.

Er was nog geen naam, alleen twee frisse meiden met taart. Met hulp van mensen uit hun omgeving zijn ze in januari 2016 verhuisd naar een kleine professionele keuken, verzonnen een naam en startte Life of Pie officieel. Het aantal taarten dat ze per dag moesten maken steeg en het harde werk begon.

Een taart van Life of Pie Amsterdam kun je helemaal zelf samenstellen als je maar één van de vier basiscakes kies,  zoals Red Velvet. Samen met de kenmerken zoals drips (glazuur dat van de taart lijkt af te druipen) en veel opgestapelde decoraties is de taart heel herkenbaar en hebben Kim en Lauren een uniek product dat als maar populairder lijkt te worden.

“Iedereen krijgt de aandacht die ze verdienen bij ons. Wij hebben voor Martin Garrix een taart gemaakt voor zijn nummer één plek als DJ, maar ik doe niet meer mijn best voor hem dan voor iemand anders.” vertelt Kim. “Tegenwoordig gaat het om hoe Instagramable iets is. Als een kibbeling leuk op een bord ligt wordt er al een foto gemaakt alsof het haute causine is. Mensen willen iets unieks wat ze trots op tafel kunnen zetten.”

In het interview vertelt Kim mij dat ze ook erg bezig zijn met bestaande dingen opnieuw uitvinden. Het feit dat een bonbon nog steeds bruin is, is iets wat zij niet snappen. Een bonbon of macaron kun je heel leuk maken, het hoeft niet zo standaard. Continu zijn ze dingen aan het kopen en aan het bedenken die een goede volgende uitzet zou kunnen zijn, die iedereen aanspreekt. “Als het maar lekker is.”

Bakken is tegenwoordig echt een ding geworden, mede door programma’s zoals Heel Holland Bakt op NPO 1 en Rudolph’s bakery op 24Kitchen. “Het zijn leuke programma’s en zij zijn goed in wat ze doen, maar wij willen ons daar niet bij voegen. We willen dicht bij onze principes en stijl blijven.” Ze doen echt wat ze leuk vinden en dat is vooral ronde taarten met “alle gekheid op een stokkie” er bovenop, een aquariumtaart of appeltaart van 4 lagen is niet hun ding en daar zeggen ze dan ook nee tegen.

Ze hebben dit zeker niet alleen gedaan. Ze zijn nu de uitvoerende partij, maar zonder de LINDA of de mensen om hen heen, waren ze niet zover gekomen. Kim benadrukte dit zeer en een goede omgeving met de beste mensen is iets waar ze heilig in gelooft.

Na het hele gesprek was ik erg onder de indruk. De passie en de mentaliteit die zij hanteren zijn indrukwekkend. Ze blijven ook heel bescheiden, ze vinden zichzelf zeker niet de beste en hebben respect voor de concurrentie. Het gaat echt om de mooie taarten die zo ontzettend lekker zijn dat je er van blijft eten. Commercieel is het niet, maar ze zijn nu al zo succesvol dat ze al aanvragen van tv-zenders en merken afslaan. Met hulp van hun groeiende netwerk en hardwerkende stagiaires werken ze zeven dagen per week. Ze doen alles zelf en op de lange termijn willen ze een soort imperium of platform opbouwen waarin iedereen met een uniek product geholpen kan worden en overal driptaarten kunnen worden gekocht. En dit allemaal vanuit Amsterdam.

http://www.lifeofpieamsterdam.com/

Instagram: LIFEOFPIEAMSTERDAM